یک بلندگوی قابل حمل قدرتمند و مقرون به صرفه

سوّمین بار یک جذّابیت است، درست است؟ وقتی درباره‌ی بلندگوی بلوتوثی JBL Flip 3 می‌رسد اینطور است. این مدل نسل سوم این سری بلندگو‌هاست که دارای طراحی ساده‌تر، ضد ضربه و عمر باتری طولانی‌تری (حدود 10 ساعت) می‌باشد. این بلندگو‌ها قیمتی حدود 100 دلار آمریکا، 100 یورو و 150 دلار استرالیا قیمت دارد. (البته در تاریخی بنده این مطلب را ترجمه می‌کنم قیمت تا 80 دلار آمریکا در سایت آمازون افت کرده است.) این بلندگو صدای شفافی از خود از طریق گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و اکثر لپ تاپ‌ها پخش می‌کند به شرطی که این بلندگو به دستگاه‌های مدنظر از طریق بلوتوث متصل باشد. بهترین حالت هم این است که شما در نزدیکی یک دستگاه بلوتوثی مدنظر باشد یا این که در یک اتاق باشید.

من برای این بررسی یک یک نسخه‌ی سیاه رنگ را دریافت کردم. وزن این بلندگو 450 گرم است و در هفت رنگ دیگر نیز موجود است و می‌تواند مانند مدل‌های قبلی آن را در حالات افقی و عمودی قرار می‌گیرد. زمانی که این دستگاه عمودی قرار می‌گیرد یکی از پورت‌های بیس پوشیده می‌شود و شما کمی بیس را از دست خواهید داد اما در حالات افقی کمی بیس بیش ‌تری به به دست می‌آورید. برعکس JBL Flip 2 هیچ کیفی در نظر گرفته نشده است که به همراه دستگاه عرضه شود. (این بلندگو با قیمت 120 دلاری عرضه شد و به قیمت 100 دلار افت کرده است.) امّا به نظر می‌رسد این دستگاه بسیار با دوام است و در برار آب کاملا مقاوم است و برای محافظت از این دستگاه روپوشی دارد که پورت شارژ، USB و ورودی صدا را می‌پوشاند. در ابتدا ما چنان تصوّر کردیم که دکمه‌ی مکث و پخش روی دستگاه وجود ندارد امّا سپس متوّجه شدیم دکمه‌ی پاسخ و پایان تماس‌های تلفنی به عنوان دکمه‌ی مکث و پخش کار می‌کند و همچنین می‌توانید به آهنگ‌های جلو و عقب پرش کنید.(با دو ضربه به دکمه به آهنگ بعدی و با سه ضربه به این دکمه به آهنگ قبلی بروید.) تا جایی که نگاهی به باقیی لوازم خانه بیندازید و JBL Flip 3 را مقایسه کنید. این بلندگو با نویز داخلی ساخته شده است و به لغو مجهز شده است. شما می‌توانید به صورت بی‌سیم بلندگوی JBL را به وسیله برنامه‌ی connect به دستگاه‌های مختلف متصل کنید تا صدا بهتری به دست بیاورید. (این برنامه یک برنامه‌ی رایگان است که برای سیستم عامل‌های iOS و اندروید آماده شده است.) این بلندگو از فناوری بلوتوث 4.1 بهره می‌برد و دارای برد معمولی بی‌سیم در حدود 33 فوت یا به عبارت دیگر 10 متر است.

کارایی

خوب بود چند جفتی از این دستگاه را داشته باشیم امّا یک دستگاه هم صدای قابل قبولی دارد و این دستگاه صدای مناسب و بلندی دارد. اما بلندگویی در این سایز نیز محدودیت‌هایی هم دارد. اولین نسخه‌ی Flip 2x5 وات صدا دارد و Flip 2 صدا را تا 6 وات افزایش داد. اما حال با مدل سوم صدا تا 8 وات افزایش یافته است و این برای یک بلندگو تفاوت می‌کند.

با همین قیمت شما می‌توانید بلندگوی UE Roll را خریداری کنید که در این قیمت یکی از بهترین‌های بازار است. این دستگاه طراحی مسطح‌تری دارد و برای فضا بیرون از خانه بهتر طراحی شده است (این دستگاه یک دستگاه speakerphone نیست) اما هر دو بلندگو صدایی به یک اندازه دارند البتّه Flip 3 اندکی صدایش بلند‌تر دارد.

همچنین من Flip 3 را با UE Boom و JBL Charge 2+ هم مقایسه کردم که هر دوی این مدل‌ها 15 وات قدرت دارند و هر دوی آن مدل‌ها کمی کوچکترند و بیس بهتری را عرضه می‌کنند.

فاصله مناسب برای گوش دادن به Flip 3 بهتر است چیزی بین 1 تا 4 متر باشد و صدای بلندگو روی 75 درصد تنظیم شده باشد. حال در مقایسه با UE Boom در فاصله‌ی بیش‌تر صدای شفاف‌تری نسبت Flip 3 دارد. البتّه باید به این هم اشاره کردکه هیچ یک از این دستگاه‌های کوچک چندان چیزی برای ارائه تدارند مگر قدرت جداسازی صدای استریوی آن‌ها!

من فکر می‌کنم در این‌جا به نوعی در مورد یک رکورد شکنی صحبت می‌کنیم اما قدرت اجرا نسبت موسیقی که گوش می‌دهید گوناگون متفاوت است. برای مثال می ‌توان به دو آهنگ You Ruined Me و Untouched اشاره کرد که ما آن‌ها را گوش دادیم. You Ruined Me مثالی قدرتمند برای نشان دادن قدرت بلندگوی Flip 3 می‌باشد. به هر این بلندگو در بین بلندگو‌های میان رده قدرت بالایی دارند. امّا وقتی به آهنگ Untouched گوش می‌دهید قضیه کمی تفاوت می‌کند و زمانی که گیتار الکتریک و باقی صدا‌ها پخش می‌شود صدا به نوعی ناواضح‌تر می‌شوند. UE Boom و Charge 2+ کمی از لحاظ پخش صدا قدرتمند‌تر است امّا تمامی این بلندگو‌ها به خوبی عمل می‌کند و شما می‌توانید قدرت این دستگاه‌ها را لمس کنید و بیس‌ها صدای مطلوبی دارد.

بسیار سخت است که بگوییم این بلندگو برای شنوندگان حساس ساخته و طراحی نشده است، اما بسیاری از مردم تحت تأثیر صدای آن نسبت به آن اندازه‌ی آن قرار می‌گیرند. به ویژه در مکان‌هایی مانند آشپزخانه، اتاق خواب و حیاطی خلوت! ما به صدای بسیاری از این بلندگو‌های کوچک گوش فرا داده‌ایم گرچه برخی مانند این یکی از دیگر این دستگاه‌ها بهتر بوده‌اند.

جمع‌بندی

اگر این مدل را با JBL Charge 2+ مقایسه کنیم که این بلندگو 30 دلار گران‌تر است، وزن 600 گرمی داراست، صدای اندک بهتری دارد و به مقدار دو ساعت باتری بیش‌تری دارد و یک پورت USB نیز برای شارژ کردن گوشی وجود دارد. گرچه Charge 2+ اندکی قدرتمند‌تر است اما اگر یک اسپیکر قدرتمند مناسب می‌خواهید که قیمت مناسبی هم داشته باشد  Flip 3 قیمتی بسیار مناسب دارد و بلندگوی کوچک قدرتمند است و ارزش دارد که این بلندگو را ببینید و آن را خریداری کنید.

برگرفته شده از Cnet